Størrelserne for de mest optimale billeder til sociale medier er forskellige fra medie til medier.
Her vil du kunne læse om Facebook og Instagram, når det kommer til billeder til sociale medier.
Generelt på alle sociale medier
Helt generelt så kan det siges at profilbilledet skal være i dimensionen 1:1 og anbefalet mindst 300 pixel på hver led (gerne mere).
Dette gælder også grupper og siders profilbilleder på Facebook og Firmaprofiler på LinkedIn.
Online er DPI / PPI ikke så vigtig, som det er ved størrelser for billeder til print og DPI / PPI er i bund og grund det samme. (Dots per inch / Pixels per inch)
Alle nyere mobiltelefoner kan være med i “legen” med deres standard på 72 eller 96 PPI, men igen – Det gør ingen forskel online !
DPI / PPI har alene betydning når man skal printe billederne – Ikke når de vises på en skærm, da det er antallet af pixels der her bestemmer.
Som du kan se på ovenstående billeder er der ingen forskel på kvalitet eller detalje graden på trods af at billedet helt til venstre har 72 PPI og billedet helt til højre har 10 gange så høj PPI, nemlig 720 PPI.
Online betyder det kun noget at de alle tre er 200 x 300 pixel store.
Optimale størrelser for billeder til Facebook
Generelt skal man aldrig uploade billeder der er større end 2048 pixel på længste led, da Facebook komprimere billeder hårdt og det derfor ofte vil gå ud over kvaliteten af dit billede.
Oftest må man dog gerne “fordoble” antal pixel, så længe man ikke overskrider grundreglen om max 2048 pixel på længste led.
Billeder på Facebook | Størrelse |
---|---|
Coverbillede | 851 x 315 pixel |
Tidslinjebillede | 1200 x 630 pixel |
Linkbillede ( Via hjemmeside ) | 1200 x 630 pixel |
Fastgjort billede | 1200 x 717 pixel |
Eventbillede | 1920 x 1080 pixel |
Optimale størrelser på billeder til Instagram
Disse billeder er kun anbefalet i forholdene 1:1 og 4:5
Billeder på Instagram | Størrelse |
---|---|
Firkantet billede (opslag) | 1080 x 1080 pixel |
Rektangulært billede ( opslag ) | 1080 x 1350 pixel |
Historie | 1080 x 1920 pixel |
Andre sociale medier:
Profilbilleder:
- Twitter: 400 x 400 pixels
- LinkedIn: 400 x 400 pixels
- YouTube: 800 x 800 pixels
Coversbilleder:
- Twitter: 1500 x 500 pixels
- LinkedIn: 1584 x 396 pixels
- YouTube: 2560 x 1440 pixels
Opslagsbilleder:
- Twitter: 1024 x 512 pixels
- LinkedIn: 1200 x 627 pixels
- Pinterest: 1000 x 1500 pixels
Det er vigtigt at bemærke, at billedstørrelserne til de sociale medier kan ændre sig sammen med de typisk ændre layout, så det er altid en god ide at holde sig opdateret på de anbefalinger, der er relevante sociale medieplatforme for at sikre, at dine billeder vises korrekt og i den bedste kvalitet.